Civilizační choroba: Ploché nohy

Trápí Vás ploché nohy nebo hledáte nejlepší inspiraci, jak se preventivně tomuto problému vyhnout? Hledáte metody, které pomohou Vašim dětem ke správnému vývoji klenby, aby jste nemuseli docházet k ortopedovi a kupovat drahé ortopedické vložky, popř. pravidelně docházet na rehabilitaci a cvičit?

Nezapomínejte, že chůze patří mezi nejzdravější pohybové aktivity, které pomáhají nejen zbavovat se tuků v těle, ale parádně dokáže formovat chodidlo za předpokladu, že chodíte do nerovném terénu a se správnou obuví. Rovný terén není přirozené prostředí pro naše chodidla a díky rovnému terénu a nedostatečnému procvičování svalů, které drží klenbu, dochází dost často ke zborcení klenby a plochosti nohou.

Chodidlo tlumí nárazy celého těla a chrátí tak vnitřní orgány. Noha je velmi důležitou součástí těla, umožňuje statické i dynamické pohyby.  Skládá se z 26 kostí, 33 kloubů, 12 šlach a 18 svalů. Klenba nohy se vyvíjí postupně zatěžováním nohou při chůzi.  Vývoj klenby se u každého liší a ani odborníci se jednorázovně nedokáží shodnout na konkrétním věku, který se pohybuje od předškolního věku až do puberty. Dlouhodobý stoj přispívá ke snižování klenby, chůze prospívá.

Charakteristika plochých nohou

Většina obyvatelstvá trpí chybným postavením nohy, za což může snížená nebo úplně vymizelá klenba. Plochá noha vzniká nejčastějši v raném dětství důsledkem vadného vývoje, špatným postavením nohou, špatnou volbou obuvi, která nekopíruje tvar nohy a ani nepřispívá k vývoji klenby. V praxi se pozná plochá noha ze zadu, kdy je vnitřní kotník vbočený dovnitř. Za normálních okolností se noha souvisle dotýká země jen plochou chodidla u prstů a na vnější straně. Plochá noha způsobuje ne málo problémů a vy je zaregisturejete velmi brzy, akorát si je nebude spojovat, protože Vás nenapadne, že třeba bolest krční páteře může mít co dočinění právě s plochou nohou.

Signalizace problému nespočívá jen v naooko viditelném problému, ale budoucí problém bortící se klenby můžete zpozorovat např. díky nadměrné unavenosti po delší chůzi, pocitu těžkých nohou, bolesti zad, bolesti krční páteře, bolavá chodidla, chladná chodidla. otoky, bolest, bolest nohou. 

Vznik plochých nohou

Přičin může být hned několik od vrozených vad, po příliš brzké obouvání dětí nebo nucení je chodit příliš brzy, kdy noha ještě není připravená a dostatečně silná zvládat terén. Dalším problémem je nedokonalá péče o nohy v době dospívání, volbou špatné obuvi, vysokou zátěží (obezita), zátěž při sportu, atd.

Prevence a cviky na ploché nohy

Ideální prevence pro ploché nohy je chůze – choďte hodně a po nerovnoměrném povrchu. Čím dál víc lidí chodí naboso. Proč? Protože chodidlo kopíruje tvar povrchu a procvičuje tak svaly, na které ani ortopedické vložkynepomůžou. Ideální je chůze v přírodě naboso – po kořenech a různých nerovnostech. Nebojte se sundat boty, rozhodně v tom nebudete sami! Lidé jsou stále více uvědomělí a hledají nové způsoby pro zdravý život a předcházení problémů v dnešní hektické době.

Hygiena – pečujte pravidelně o své nohy – masírujte chodidla, odstraňujte zrohovatělou kůži – přece jenom je to část těla, která vám umožňuje pohyb a je neustále v zápřahu.

Obuv – vybírejte kvalitní obuv  – bota by měla mít anatomicky vymodelovaný vršek a dostatečně tak tlumit nárazy chodidla. Tlumení a cvičení svalů procvičíte více, když si pořídíte ortopedické vložky, které chodidlo vymodelují tak, aby mělo správný postoj. Vyhýbejte se nošení podpadků – ač krásný a moderní trend, který z krásné ženy udělají ještě víc neodolatelnou, mačkají prsty dopředu. Nošením podpatků se posouvá těžiště z paty na přední část, tím dochází k poklesu klenby.

Cvičení – nezapomínejte cvičit. Správné cviky a protahování chodidel je primární prevencí před možným problémem. Rádi navštěvujete fitness centra? Tak nezapomeňte vyzkoušet následující cviky na nohy v posilovně.

Pořiďte si domů kořenový koberec, který je skvělou fyzioterapeutickou pomůckou, která procvičuje nevyužité svaly chodidel. Můžete jej umístit do obýváku, koupelny, kuchyně, dětského pokoje. Skvělá pomůcka pro děti pro správný vývoj dětské klenby. Pravidelné cvičení chodidel pomáhá při:

– bolesti zad

– bolesti chodidel

– bolesti páteře/bolesti krční páteře

– bolesti nohou

– zároveň pomáhá při péči o nohy a masíruje chodidla

Jaké další cviky zvolit?

1) Přešlapujte na špičkách z levé nohy na pravou a neustále se vytahujte stále výš a výš rukama

2) V tureckém sedu spojte chodidla k sobě a přitahujte kotníky k tělu, aniž by jste chodidla od sebe oddělily.

3) Střídejte postavení špičky a paty

4) Pořiďte si obyčejný malý míček a válejte s ním chodidlem po podlaze v různých směrech

Cviky na kořenovém koberci

1) Jednoduché dřepy – během chvilky zjistíte, že se nejedná o tak jednoduché cvičení, jak se může zdát

2) Postoj na jedné noze a držení rovnováhy, nohy střídejte – nezapojujete jen chodidlo, ale i svaly na noze a zlepšujete si takrdinaci těla

3) Stepujte na koberci jako při aerobním cvičení – step sem, step tam, step dopředu, step dozadu, „véčko“

4) Máte sedavou práci? Není nic lepšího, než si umístit koberec přímo pod židli a v sedě procvičovat chodidla!

Pokud je krásné počasí, rozhodně vyrazte do přírody a choďte naboso, splyňte s přírodou. Pokud už počasí není dostatečně teplé nebo prší, vyzkoušejte ortopedickou pomůcku RootyRUG a cvičte  s ním. Stačí si jej umístit kamkoli v domácnosti. Procvičujete při každém došlapu, aniž by jste záměrně vyhledávali pohybové aktivity.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *